موسسه حقوقی مهرآسا / وکیل در تهران

جستجو کردن
Close this search box.

دعاوی خلع ید و تصرف عدوانی

دعاوی خلع ید

درباره خلع ید و تصرف عدوانی چه میدانید ؟

دعوای خلع ید دعوایی می باشد که موجب آن خواهان به استناد مالکیت خود خواستار رفع تصرف خوانده از ملک مورد ادعا میگردد.

از خصوصیات ضروری که مرجع قضایی طبق آن حکم خلع ید را اثبات می‌نماید می‌توان موارد زیر را نام برد:

مالکیت مدعی

مالک مدعی می‌بایست مالکیت خود را به اثبات برساند در غیر این صورت دعوی غیرقابل پیگیری‌است. با رجوع به ماده 22، 46 و 48 قانون ثبت و خصوصا رای وحدت رویه شماره ۶۷۲ مورخ ۱ / ۱۰ / ۱۳۸۳ ثبت مالکیت تنها به صورت سند رسمی است و نه سند عادی (قولنامه یا مبایعه نامه) و مطابق با رأی وحدت رویه فوق خلع ید از اموال غیر منقول فرع بر مالکیت [رسمی] است.

تصرف عدوانی

تصرف عدوانی یکی از دعاوی رایج و در دادگستری میباشد و به معنای آن است که خواهان ادعا دارد که ملک توسط خوانده به طور غیر قانونی و بدون رضایت وی از ید او خارج شده است. در دعوای تصرف عدوانی حقوقی فقط اثبات سابقه تصرف کافی است و نیازی به اثبات مالکیت (عین و منافع) نیست همین که سبق تصرف خواهان و لحوق تصرف خوانده و عدوانی بودن تصرف ثابت شود کافی است اما در شکایت تصرف عدوانی کیفری که طبق ماده 690 قانون مجازات اسلامی مصوب سال1375 که در زیر مطرح می‌شود اختلاف نظر وجود دارد عده ای مالکیت را شرط می دانند اما عده دیگری فقط سبق تصرف را کافی می دانند که رویه قضایی نظر اول یعنی اثبات مالکیت را پذیرفته است.

ماده 690 قانون مجازات اسلامی مقرر داشته:

«هر کس به وسیله صحنه‌سازی از قبیل پی‌کنی، دیوارکشی، تغییر حد فاصل، امحای مرز، کرت‌بندی، نهرکشی، حفر چاه، غرس اشجار و‌زارعت و امثال آن به تهیه آثار تصرف در اراضی مزروعی اعم از کشت شده یا در آیش زراعی، جنگلها و مراتع ملی شده، کوهستانها، باغها، قلمستانها،‌منابع آب، چشمه‌سارها، انهار طبیعی و پارکهای ملی، تاسیسات کشاورزی و دامداری و دامپروری و کشت و صنعت و اراضی موات و بایر و سایر‌اراضی و املاک متعلق به دولت یا شرکتهای وابسته به دولت یا شهرداریها یا اوقاف و همچنین اراضی و املاک و موقوفات و محبوسات و اثلاث‌ باقیه که برای مصارف عام‌المنفعه اختصاص یافته یا اشخاص حقیقی یا حقوقی به منظور تصرف یا ذیحق معرفی کردن خود یا دیگری، مبادرت نماید یا‌ بدون اجازه سازمان حفاظت محیط زیست یا مراجع ذیصلاح دیگر مبادرت به عملیاتی نماید که موجب تخریب محیط زیست و منابع طبیعی گردد یا‌اقدام به هر گونه تجاوز و تصرف عدوانی یا ایجاد مزاحمت یا ممانعت از حق در موارد مذکور نماید به مجازات یک ماه تا یک سال حبس محکوم می‌شود. دادگاه موظف است حسب مورد رفع تصرف عدوانی یا رفع مزاحمت یا ممانعت از حق یا اعاده وضع به حال سابق نماید.»

شایان ذکر است همان‌طور که در بالا ذکر شد مالی که دعوی‌ خلع ید برای آن صورت می‌گیرد مال غیرمنقول است و اموال منقول در خلع ید مطرح نیستند. در صورتی که شرایط مذکور در فوق وجود داشته باشد قوانین مربوط به خلع ید و تصرف عدوانی قابل اجرا باشد که در این خصوص وکلای با تجربه و متخصص میتوانند به شما کمک نمایند.

خلع ید و تصرف عدوانی

وکیل در غرب تهران » موسسه حقوقی مهرآسا

موسسه حقوقی مهرآسا به عنوان یک موسسه‌ی حقوقی ملک و مستغلات در حوزه‌ی شهر تهران، خدمات مربوط به قانون املاک و مستغلات را ارائه می‌دهد، از جمله کلیه معاملات رهنی، قراردادهای اجاره، اختلافات ناشی از تقسیم ارث و همچنین موارد خلع ید که به دلایل متفاوتی روی می‌دهد. با وکلای مدافع این مجموعه حقوقی در تهران میتوانید نسبت به طرح دعوی خود اقدام نمائید.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *