موسسه حقوقی مهرآسا / وکیل در تهران

جستجو کردن
Close this search box.

وکالت امور کیفری و جزایی

وکالت امور کیفری و جزایی

وکالت امور کیفری و جزایی شامل دعوای کیفری از جمله فروش مال غیر ، سرقت ، قتل ، فوت در تصادف رانندگی ، خیانت در امانت ، نزاع ، جعل ، ضرب و جرح و … میباشد. قابل توضیح است که واژه جرم در علوم مختلف داراي معاني مختلف است مثلا در علوم ديني با تعابيري مانند ذنب، اثم، معصيه و … نامگذاري شده و به معناي تخلف از اوامر و نواهی شارع است و این تعابیر با مفهوم جرم در علوم جامعه شناسي و روانشناسي متفاوت است. همين مفهوم در علم حقوق تعريفي ديگر دارد، مطابق با ماده 2 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392، هر رفتاری اعم از فعل یا ترک فعل که در قانون برای آن مجازات تعیین شده است جرم محسوب می شود. یكي از اصول اوليه و مسلّم حقوق جزايي كه شرع مقدس اسلام بر آن تصريح نموده، «اصل قانوني بودن جرايم و مجازات ها» و يا همان «قاعده قبح عقاب بلا بيان» می باشد و اين قاعده درصدد بيان اين معناست كه هيچ مجازاتي بدون وجود قانون قابل تصور نيست. قاعده «قبح عقاب بلا بيان» از قواعد مهم شرعي و مترادف فقهي ديني اصل قانوني بودن جرايم و مجازاتها است.

که در این ارتباط وکیل در امور جزایی و کیفری به کسی گفته میشود که در کلیه موارد دعوای کیفری از جمله فروش مال غیر ، سرقت ، قتل ، فوت در تصادف رانندگی ، خیانت در امانت ، نزاع ، جعل ، ضرب و جرح و … میباشد که میتواند طرح شکایت کند و در تمامی مراحل کیفری میتوانند وکیل یا وکلای مدافع خودشان را انتخاب و ارائه کنند . بایستی بدانید که بر علم جرم شناسی آگاه باشد و تسلط بر اصول روانشناسی و همچنین شخصیت شناسی داشته باشد که در صورت مواجه شدن با جرم وارد عمل شده و آن را تشخیص ، ارزیابی کند لذا از جمله مهمترین دعاوی کیفری که یک وکیل کیفری با آن سر و کار دارد، می توان به قتل اعم از عمدی و غیر عمدی، کلاهبرداری، انتقال مال غیر، سرقت، تهمت و افترا، نشر اکاذیب، ایراد ضرب و جرح، جرایم مواد مخدر و مشروبات الکلی، قاچاق کالا و ارز، اختلاس، تهدید، مزاحمت، خیانت در امانت، جعل و غیره اشاره کرد.

در پایان لازم به ذکر است که چنانچه برای طرح دعوا یا دفاع از دعوای طرح شده بر علیه شما نیاز به مشاوره حقوقی و یا نیاز به کمک وکالت امور کیفری و جزایی خبره و مجرب دارید، می توانید با موسسه حقوقی مهرآسا در تماس باشید تا با راهنمایی و مشاوره ای که دریافت می کنید بتوانید بهترین تصمیم ممکن را اتخاذ کنید.